Vill du vara den som är inkvoterad?

Surfade runt på nätet och kollade efter något intressant att skriva om idag. Tyvärr så fanns det inte så mycket som intresserade mig idag, så jag tänkte ta upp någonting annat jag har funderat på.

Den sista tiden så har det pratats en hel del om att man skall "inkvotera" kvinnor till chefsjobb, utskott, olika styrelser m.m. Jag tycker självklart att det är väldigt bra med så många kvinnor som möjligt i företagstopparna och i det politiska arbetet, men jag måste säga att kvotering verkligen är helt fel sätt att försöka nå detta. Min absolut starkaste anledning till varför jag starkt ogillar kvotering av alla dess slag är för att jag tycker att den som är mest lämpad att göra ett arbete skall göra det. Det spelar ingen roll om denne nu är man eller kvinna, svart eller vit, kort eller lång, eller vad man nu skulle kunna tänka sig att kvotera om.

Att börja kvotera in folk i olika styrelser leder inte till jämlikhet. Det leder till att man nedvärderar en speciell grupp och på något sätt säger åt dem: "Ja ni är ju inte lika bra som de andra, men vi gör så att ni får vara med ändå". Jag tycker detta är fruktansvärt upprörande! Rätt person på rätt plats skall råda!

Jag kan heller inte tänka mig att vara den personen som har blivit inkvoterad. Tänk er att få jobba på en arbetsplats och veta att den enda anledningen till att du slog ut de andra som var mer lämpade för jobbet var på grund av ditt kön! Jag hade aldrig velat vara den som blev inkvoterad, och jag tror att det är väldigt få som hade velat det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0