Döda inte RUT!

De Rödgröna vill döda Rut, och jag frågar mig själv varför?
Varför vill man eliminera någonting som har bidragit till att nästan 12.000 personer har nyanställts inom Serviceyrken? Anledningen de rödgröna ger är att det är dyrt, krångligt och bara riktar sig till de rika. För det första så har jag svårt att se hur det skulle vara dyrare att finansiera en liten del av en anställds jobb istället för hela lönen som man gör t.ex. inom sjukvården och skolan.

För det andra förstår jag inte hur man kan tycka att det blir dyrt, nu när personer som har jobbat svart utan att betala någon som helst skatt, helt plötsligt jobbar i ett vitt företag som betalar skatt till staten. Om vi antar att ingen av de som nu har fått jobb har jobbat svart innan utan alla har gått arbetslösa, så är detta ju en enorm minskning i mängd utbetalade bidrag, vilket resulterar i att staten sparar in mer pengar. Kort och gott, detta är billiga jobb. Att Rut är krånglig förstår jag inte heller resonemanget i. Jag har själv inte någon kunskap om hur det går till, men eftersom att runt 20.000 personer gjorde avdrag för hushållsnära tjänster (2008, vilket troligtvis har ökat markant) så kan det ju inte vara så speciellt krångligt.

De rödgröna säger också att det bara gynnar de rika. Om detta var sant (vilket det inte är) så skulle det inte vara något större problem för mig, då vi har mängder av saker i samhället som riktar sig till rika människor som genererar många arbetstillfällen. För mig är det viktiga att arbetslösa människor får jobb och kan leva på en egen lön som de tjänar från sitt eget jobb. Vilka de sedan jobbar för är egentligen inget problem så länge de får betalt.

För alla som är någorlunda insatta i ekonomi så vet man att när priserna sjunker så vill fler människor utnyttja tjänsten. Detta betyder att med skattesubventionen som har gjorts kan människor som inte tjänar lika mycket som de absolut rikaste utnyttja tjänsterna. När fler människor börjar utnyttja tjänsterna så kommer fler företag ge sig in på marknaden och priserna kommer att pressas, vilket i sin tur leder till ännu större efterfrågan och ännu fler arbetstillfällen.
Det jag ville komma till var i alla fall att det är dumt att döda Rut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0